Tunelem od Zamoyskich do Sanguszków

Trasa szlaku podziemnego z Kozłówki do Lubartowa

Na przyszłoroczne wakacje otwarty zostanie nowy szlak turystyczny. Nietypowy, bo podziemny.

PRIMA APRILIS – PROSIMY NIE TRAKTOWAĆ INFORMACJI ZBYT DOSŁOWNIE

Mowa o tunelu pomiędzy rezydencją Zamoyskich w Kozłówce a pałacem Sanguszków w Lubartowie. Od lat krążyły legendy na temat jego istnienia, w tym roku postanowiono prześwietlić sprawę. Dosłownie – do wykonania ekspertyzy ściągnięto grupę geologów i archeologów, którzy potwierdzili, że Kozłówkę i Lubartów łączy wysoki na trzy metry i szeroki na cztery tunel. Tunel jest w dobrym stanie i przy niewielkim nakładzie finansowym da się go odrestaurować.

– Spodziewaliśmy się, że będzie to ruina, ale tunel jest zawalony tylko w kilku miejscach – mówi starosta lubartowski, Fryderyk Puła. – Trzeba będzie zrobić odkrywki i po prostu wybudować go od nowa. Poza tym, spory wyzwaniem będzie elektryfikacja tunelu. Trakt musi być oświetlony i ogrzewany, aby nie było w nim zbyt wilgotno – dodaje starosta, nie kryjąc zadowolenia, że siedziba starostwa powiatowego zyska nowy walor turystyczny.

Cieszą się także w Kozłówce. – Zawsze z radością przyjmujemy wszystko, co czyni pobyt w muzeum jeszcze bardziej atrakcyjnym – mówi Monika Januszek-Surdacka z Muzeum Zamoyskich. – Tunel okazał się na tyle obszerny, że szykujemy już repliki kilku eksponatów z pałacowej powozowni. Jak tylko tunel zostanie otwarty, zaproponujemy turystom przejazdy do Lubartowa – dodaje.

[button link=”http://lubartowski.pl/wp-content/uploads/2015/03/szlak-podziemny-kozlowka.jpg”]Zobacz przebieg całej trasy tunelu[/button]

Tunel rozpalił także wyobraźnię w magistracie. – Słyszeliśmy, że jest też tunel pomiędzy pałacem Sanguszków a klasztorem oo. Kapucynów. Podobno przechodzi pod ratuszem, ale trzeba będzie to zbadać – mówią pracownicy Urzędu Miasta.

W tej chwili kończą się prace ekspertów w terenie. Jak dowiedzieliśmy się w starostwie, jak tylko dobiegną końca, ogłoszone zostaną przetargi na prace ziemne i rekonstrukcję zawalonych części tunelu.




Comments are closed.